De 10 Pijlers voor toeristisch beleid is een beleidsdocument dat in 2021 onderschreven werd door gemeente Schiermonnikoog, Vereniging Natuurmonumenten, Schiermonnikoogs Ondernemers Verbond en VVV Schiermonnikoog. Het uitgangspunt is gastvrijheid in combinatie met het beschermen, beleven en benutten van de kernwaarden rust, ruimte en natuur.
Dit beleidsdocument is relevant voor iedereen die van het eiland houdt. Het laat zien hoe we op Schiermonnikoog samen koers zetten naar een vorm van recreatie die natuur, gemeenschap en bezoekers met elkaar verbindt.
We zijn verheugd dat project Natuur op het strand naadloos aansluit op de doelstellingen van het toeristisch beleid op Schiermonnikoog. We lichten de verschillende pijlers uit het beleidsdocument hieronder graag toe, samen met de manier waarop project Natuur op het strand deze pijlers mee vorm zal geven.
Wat is project Natuur op het strand?
Natuur op het strand is een nieuw project op Schiermonnikoog dat mensen midden in de natuur samenbrengt. Op een houten vlonder op palen, op een rustige plek aan de Badweg, ontstaat een ontmoetingsplek waar je kunt leren over de Waddennatuur, creatief kunt werken in de buitenlucht en eenvoudig even kunt neerstrijken om van het uitzicht te genieten.
Bezoekers, eilanders en jongeren kunnen hier deelnemen aan allerlei activiteiten. Er zijn natuurexcursies, strandwandelingen, workshops natuurfotografie en creatieve sessies zoals schilderen en tekenen met natuurlijke materialen. Ook kun je er terecht om vragen te stellen aan een natuurgids of gewoon even rond te kijken in het
educatieve materiaal. Regelmatig is er een ambassadeur van Werelderfgoed Waddenzee aanwezig die vertelt over het leven in zee, op het strand en in de lucht, en over de bijzondere natuurprocessen die dit gebied zo uniek maken.
Het vlonder wordt een plek waar mensen elkaar op een ontspannen manier ontmoeten en waar je vanzelf meer oog krijgt voor wat er om je heen leeft. Jongeren krijgen de kans hun talenten te ontdekken, bezoekers leren het eiland op een nieuwe manier kennen en eilanders ontmoeten elkaar buiten de dagelijkse omgeving.
Het project draait volledig op duurzame manieren van werken. Er is geen stroom op de locatie, alles wordt met de fiets aangevoerd en de activiteiten zijn kleinschalig en respectvol voor de natuur.
Natuur op het strand wil vooral één ding bereiken: een plek creëren waar iedereen kan voelen hoe bijzonder de Waddennatuur is en waar je dat gevoel kunt delen met anderen.
In ons eerdere blogbericht kon je meer lezen over project Natuur op het strand.
Wat zijn de tien pijlers voor het toeristisch beleid?
Het beleidsdocument 10 pijlers voor toeristisch beleid is opgesteld in 2021 door gemeente Schiermonnikoog, Vereniging Natuurmonumenten, Schiermonnikoogs Ondernemers Verbond en VVV Schiermonnikoog. Het document is te downloaden van de gemeentewebsite.
PIJLER 1: Het beschermen, beleven en benutten van onze kernwaarden vormt het uitgangspunt van ons toeristisch beleid
“Rust, ruimte, natuur en authenticiteit, Dit zijn de vier kernwaarden waarmee Schiermonnikoog zich onderscheidt.”
Beleving van deze elementen is met project Natuur op het strand te vinden op het rustige gedeelte van het activiteitenstrand, vanop een vlonder op palen van 2 meter hoog waar de horizon van Ameland tot een heel eind in de Oost zichtbaar is.
PIJLER 2: Wij kiezen voor slimme groei
“om het toeristisch aanbod te richten op de mensen die voor de essentie van het eiland komen”
Het project richt zich op mensen die voor de eilandnatuur komen. Het trekt mensen aan, ook in de rustigere periodes van het jaar en ook voor langere periodes.
PIJLER 3: We stimuleren activiteiten die passen bij de kernwaarden
“We willen dat er voldoende ‘te doen’ is voor een breed scala aan doelgroepen”
“We kiezen voor activiteiten die passen bij onze kernwaarden en die qua aard aanvullend zijn op datgene wat we als eiland zo graag willen uitstralen”
Project Natuur op het strand is kleinschalig en past bij de gewenste uitstraling van het eiland (natuur en beleving). De aanwezigheid van een ambassadeur Werelderfgoed Waddenzee op het strand versterkt werelderfgoedprofilering en het excursieprogramma wordt hiermee uitgebreid.
PIJLER 4: We zetten onze schaarse marketingmiddelen gericht in
“We kiezen voor stimulering van meerdaagse verblijfsduur, bijvoorbeeld door het breder aanbieden van (hotel)arrangementen. Het liefst in combinatie met een mooie excursie”
De verscheidenheid aan activiteiten in dit project schept nieuwe kansen voor meerdaagse arrangementen. Zo heeft De Witte Haas bv. al een Midweek Natuurfotografie Schiermonnikoog waarbij fotoworkshops en natuurexcursies elkaar afwisselen van maandag tot vrijdag.
PIJLER 5: Schiermonnikoog is voor jong & oud
“Gasten die als kind, scholier of student het eiland leerden kennen, blijven terugkomen.”
“De uitdaging is deze jongeren tegelijkertijd oog te laten krijgen voor de schoonheid en natuurlijke aantrekkelijkheid van het eiland”
De activiteiten van dit project zijn voor jong en oud. Oog krijgen voor de schoonheid van de natuur is een belangrijke doelstelling van dit project. Dit project gaat met plezier de uitdaging aan om natuur aantrekkelijk te maken door natuurvoorlichting en -beleving op een pakkende manier te brengen.
PIJLER 6: We zetten in op actieve benadering van zakelijke gasten
“Zakelijke gasten vormen een zeer interessante doelgroep (goede bestedingen buiten vakanties en weekenden) die een actieve benadering verdienen in de promotie.”
Project Natuur op het strand biedt aantrekkelijke activiteiten voor zakelijke gasten die met een natuurgids samen het eiland willen verkennen en de teamgeest willen versterken. De Witte Haas heeft de ervaring en capaciteit voor het ontvangen van nog meer zakelijke teams.
PIJLER 7: We spelen in op trends in de verhuurmarkt
N.v.t.
PIJLER 8: Wij zijn ons toeristisch product
“Heel belangrijk daarbij zijn zaken als klantvriendelijkheid, gastheerschap en servicegerichtheid”.
Daar staan wij voor bij De Witte Haas.
PIJLER 9: We koesteren & benutten onze predicaten
“Zo biedt de status van Werelderfgoed unieke kansen voor het aanboren van nieuwe doelgroepen”
Met project Natuur op het strand verschijnt op het strand een fysieke locatie waar een ambassadeur Werelderfgoed Waddenzee die het eiland als zijn broekzak kent laagdrempelig te spreken is, waar je kan leren over wat er leeft in het Nationaal Park en waar duurzaamheid en lokale betrokkenheid voorop staan.
PIJLER 10: We vergaren data
N.v.t.
Conclusie
Met Natuur op het strand sluiten we dus niet alleen intuïtief, maar ook heel concreet aan bij de koers die Schiermonnikoog in haar toeristisch beleid heeft uitgezet. De tien pijlers vormen samen een kompas dat richting geeft aan hoe we met elkaar willen omgaan met onze natuur, onze bezoekers en onze gemeenschap. Het stemt ons blij en dankbaar dat dit project precies op die waarden landt: kleinschalig, natuurgericht, verbindend en passend bij de uitstraling van ons eiland. In de komende maanden blijven we in gesprek met eilanders, partners en geïnteresseerden om het project verder te verfijnen. Want uiteindelijk is Natuur op het strand vooral een uitnodiging. Een uitnodiging om samen iets moois neer te zetten, midden in de natuur en midden in de gemeenschap die Schiermonnikoog zo bijzonder maakt.



